Saturday, September 22, 2018

Dorothy Dandridge


Dorothy Dandridge fue una actriz de Hollywood que llegó al estrellato a pesar de su color, en una sociedad injusta, como la Argentina pues no somos angelitos. Aquí algunos párrafos de su vida y al final unas palabras, amables, de Harry Belafonte. Y si saben inglés pueden leer a Brian Jones en su artículo sobre el racismo de todos los días

Dorothy Jean Dandridge (1922 – 1965) was an American film and theatre actress, singer, and dancer. She is perhaps one of the most famous African-American actresses to have a successful Hollywood career and the first nominated for an Academy Award for Best Actress for her performance in the 1954 film Carmen Jones. Dandridge performed as a vocalist in venues such as the Cotton Club and the Apollo Theater. During her early career, she performed as a part of The Wonder Children, later The Dandridge Sisters, and appeared in a succession of films, usually in uncredited roles.
Dandridge married dancer and entertainer Harold Nicholas in 1942, and gave birth to her only child, Harolyn Suzanne Nicholas, in 1943. Unfortunately, Harolyn was born brain-damaged and required constant care. By 1948, their marriage had deteriorated and Nicholas abandoned his family. Due to his adultery and abandonment, the couple divorced in 1951.

While filming Carmen Jones (1954), the director Otto Preminger began an affair with his film's star, Dandridge. It lasted four years, during which he advised her on career matters, demanding she accept only starring roles. Dandridge later regretted accepting his advice. She became pregnant by him in 1955, but was forced to have an abortion by the studio. She ended the affair when she realized that Preminger had no plans to leave his wife to marry her.
Dandridge married Jack Denison in 1959. They divorced in 1962 amid financial setbacks and allegations of domestic violence. At this time, Dandridge discovered that the people who were handling her finances had swindled her out of $150,000 and that she was $139,000 in debt for back taxes. Forced to sell her Hollywood home and place her daughter in a state mental institution in Camarillo, California, Dandridge moved into a small apartment.
Dandridge became involved with the National Urban League and the National Association for the Advancement of Colored People. As a result of the racism she encountered in the industry, she developed an interest in activism.

Dorothy Dandridge fue la primera en ser nominada al Oscar por Mejor Actriz por su actuación en Carmen Jones.
Mientras filmaba Carmen Jones el director Otto Preminger comenzó un affaire con la estrella del film, Dandridge. Duró cuatro años.
Dandridge se casó con Jack Denison en 1959.
En esta época Dandridge descubrió que la gente que manejaba sus finanzas la había estafado con U$S150.000.

Vocabulario
Swindled her out: cheated her out of something (estafar).
The crooks tried to swindle her out of her inheritance.

Para saber
Otto Preminger (1905 – 1986) fue director de Austria-Hungría. Dirigió más de 35 películas por más de cinco décadas. Entre 1950 y 1960 dirigió adaptaciones de novelas populares. Algunas tenían que ver con temas tabú en Hollywood, como la adicción a las drogas (The Man with the Golden Arm, 1955), la violación (Anatomy of a Murder, 1959) y la homosexualidad (Advise & Consent, 1962).

Harry Belafonte On His Close Friend Dorothy Dandrige, Hollywood's Treatment Of The Movie Red Tails
— ¿Que sientes cuando en Hollywood dicen que no saben cómo mercadear una película con un reparto de todos afroamericanos?
—No es solo una excusa, es una cruel mentira. Lo que te dicen es “no pensamos que vamos a hacer mucho dinero a cambio de nuestra inversión, en vez de invertirlo en algo que no tiene sentido. ¿Cuál es el costo del sin sentido en tu comunidad, señor estudio, señor banco?” Porque cada vez que hemos hecho campañas por películas negras, si ves a lo largo, se gana. Carmen Jones fue lo más grande en sus días. No puedo decir que Island in the Sun era una película negra, pero el tema tenía que ver con temas negros. Y fue la película más grande en su momento
—Dorothy Dandridge.
—No creo que una mujer negra haya pagado un precio más alto por ser negra que Dorothy Dandridge, porque lo que llamó su atención, que era ser negra, su belleza poco común y su talento resultó ser su perdición. No había un sistema para ella que la pudiera llevar al próximo paso de su exitosa carrera. No pudo encontrar coestrellas masculinas suficientes. Y cuando llegaba el momento de su próxima película tenía que elegir entre dos, que podían estar con ella, y eran yo o Sidney. Y después tendrían que elegir a Marlon, Clark Gable o Paul Newman. No había nadie más. Pero Hollywood no lo iba a hacer entonces cuando perdió a quién elegir, se acabó.
—Si hubieras sido su hombre en la vida privada, algo me dice que dijiste “esto es lo más lejos que voy a llegar.”
—Si hubiera querido ser su hombre en la vida privada lo hubiera sido.
—Fue muy gracioso en el libro.
—Elegí otro estilo y ver la vida de otra forma. Sí, nos atraíamos pero no actuamos porque era imprudente en ese momento.


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“I am a black man who has grown up in the United States. I know what it is like to feel the sting of discrimination. As a middle-class, light-skinned black man I also know that many others suffered (and continue to suffer) a lot worse than me… She assumed that I would be the object of discrimination in school and maintained an intense, vigilant determination to protect me from it. She monitored everything about my treatment in school”… Growing up black in America: here's my story of everyday racism, article from USA Today… “

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