Dorothy
Dandridge fue una actriz de Hollywood que llegó al estrellato a pesar de su color, en una
sociedad injusta, como la Argentina
pues no somos angelitos. Aquí algunos párrafos de su vida y al final unas
palabras, amables, de Harry Belafonte. Y si saben inglés
pueden leer a Brian Jones en su artículo
sobre el racismo de todos los días
Dorothy Jean Dandridge (1922 – 1965) was an American film and theatre
actress, singer, and dancer. She is perhaps one of the most famous
African-American actresses to have a successful Hollywood career and the first
nominated for an Academy Award for Best
Actress for her performance in the 1954 film Carmen Jones. Dandridge
performed as a vocalist in venues such as the Cotton Club and the Apollo Theater. During her early career, she
performed as a part of The Wonder
Children, later The Dandridge Sisters,
and appeared in a succession of films, usually in uncredited roles.
Dandridge married dancer and entertainer Harold Nicholas in 1942, and gave birth to her only child, Harolyn Suzanne Nicholas, in
1943. Unfortunately, Harolyn was born
brain-damaged and required constant care. By 1948, their marriage had
deteriorated and Nicholas abandoned
his family. Due to his adultery and abandonment, the couple divorced in 1951.
While filming Carmen Jones (1954), the director Otto Preminger began an affair with his
film's star, Dandridge. It lasted
four years, during which he advised her on career matters, demanding she accept
only starring roles. Dandridge later
regretted accepting his advice. She became pregnant by him in 1955, but was
forced to have an abortion by the studio. She ended the affair when she realized
that Preminger had no plans to leave
his wife to marry her.
Dandridge married Jack Denison in 1959.
They divorced in 1962 amid financial setbacks and allegations of domestic
violence. At this time, Dandridge
discovered that the people who were handling her finances had swindled her out of $150,000 and that she was $139,000
in debt for back taxes. Forced to sell her Hollywood home and place her
daughter in a state mental institution in Camarillo, California, Dandridge moved into a small apartment.
Dandridge became involved with the National Urban League and the National
Association for the Advancement of Colored People. As a result of the racism
she encountered in the industry, she developed an interest in activism.
Dorothy
Dandridge fue la primera en ser nominada al Oscar por Mejor
Actriz por su actuación en Carmen Jones.
Mientras filmaba Carmen
Jones el director Otto Preminger comenzó un affaire con la estrella del
film, Dandridge. Duró cuatro años.
Dandridge se casó con Jack Denison en 1959.
En esta época Dandridge
descubrió que la gente que manejaba sus finanzas la había estafado con
U$S150.000.
Vocabulario
Swindled her out: cheated her out of something (estafar).
The crooks tried
to swindle her out of her
inheritance.
Para saber
Otto
Preminger (1905 – 1986) fue director de Austria-Hungría. Dirigió
más de 35 películas por más de cinco décadas. Entre 1950 y 1960 dirigió
adaptaciones de novelas populares. Algunas tenían que ver con temas tabú en
Hollywood, como la adicción a las drogas (The Man with the Golden Arm, 1955),
la violación (Anatomy of a Murder, 1959) y la homosexualidad (Advise &
Consent, 1962).
Harry Belafonte On His Close Friend Dorothy Dandrige,
Hollywood's Treatment Of The Movie Red Tails
— ¿Que sientes cuando en Hollywood dicen que no
saben cómo mercadear una película con un reparto de todos afroamericanos?
—No es solo una excusa, es una cruel mentira. Lo que
te dicen es “no pensamos que vamos a hacer mucho dinero a cambio de nuestra
inversión, en vez de invertirlo en algo que no tiene sentido. ¿Cuál es el costo
del sin sentido en tu comunidad, señor estudio, señor banco?” Porque cada vez
que hemos hecho campañas por películas negras, si ves a lo largo, se gana. Carmen Jones fue lo más grande en sus
días. No puedo decir que Island in the
Sun era una película negra, pero el tema tenía que ver con temas negros. Y
fue la película más grande en su momento
—Dorothy Dandridge.
—No creo que una mujer negra haya pagado un precio
más alto por ser negra que Dorothy Dandridge, porque lo que llamó su atención,
que era ser negra, su belleza poco común y su talento resultó ser su perdición.
No había un sistema para ella que la pudiera llevar al próximo paso de su
exitosa carrera. No pudo encontrar coestrellas masculinas suficientes. Y cuando
llegaba el momento de su próxima película tenía que elegir entre dos, que podían
estar con ella, y eran yo o Sidney. Y después tendrían que elegir a Marlon,
Clark Gable o Paul Newman. No había nadie más. Pero Hollywood no lo iba a hacer
entonces cuando perdió a quién elegir, se acabó.
—Si hubieras sido su hombre en la vida privada, algo
me dice que dijiste “esto es lo más lejos que voy a llegar.”
—Si hubiera querido ser su hombre en la vida privada
lo hubiera sido.
—Fue muy gracioso en el libro.
—Elegí otro estilo y ver la vida de otra forma. Sí,
nos atraíamos pero no actuamos porque era imprudente en ese momento.
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“I am a black
man who has grown up in the United States. I know what it is like to feel the
sting of discrimination. As a middle-class, light-skinned black man I also know
that many others suffered (and continue to suffer) a lot worse than me… She
assumed that I would be the object of discrimination in school and maintained
an intense, vigilant determination to protect me from it. She monitored
everything about my treatment in school”… Growing up black in America: here's
my story of everyday racism, article from USA Today… “
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